Väestöstämme 10 – 40 % kärsii tuoksuyliherkkyydestä (multiple chemical sensitivity). Oireina esiintyy nenän vuotamista, ihon punottamista etenkin kasvoilla ja kaulalla, hengenahdistusta, yskää, päänsärkyä, pahoinvointia, uupumusta, sydäntykytystä ja keskittymiskyvyn heikkenemistä. Herkkyys oireille vaihtelee. Joku voi saada jo muutamassa minuutissa hankalan päänsäryn, kun joku toinen selviää muutamalla aivastuksella. Talvipakkasilla oireet ovat voimakkaampia. Suurin osa tuoksuyliherkistä on keski-ikäisiä naisia, mutta oireita on myös miehillä ja lapsilla. Oireiden ilmaantuvuus kasvaa iän myötä. Osalla oireet ovat alkaneet jo lapsuudessa. Joka toisella oireet tulevat vähitellen. Tuoksuyliherkkä ei yleensä oireile vain yhdestä tietystä tuoksusta. Tyypillisimpiä oireiden aiheuttajia ovat hajuvedet ja partavedet. Myös hien, homeen tai painomusteen haju voi tuoda oireet pintaan. Tuoksu tai haju voi olla niin mieto, että se on lähes huomaamaton. Luonnontuoksut aiheuttavat oireita harvemmin. Aiemmin tuoksuyliherkkyyttä pidettiin psyykkisenä oireiluna, mutta tänä päivänä se on lääketieteellisesti diagnosoitu sairaus. (Lähde: Terveyskirjasto-Duodecim, Suomen Astmaliitto) Tässäkin salissa hyvin moni tuntee jonkun, joka kärsii yllämainituista oireista ja salissa on myös ihmisiä, jotka itse kärsivät hajusteiden aiheuttamista oireista. Käyttämällä hajusteettomia tuotteita kunnioitamme läsnäolijoita ja saatamme vaikuttaa jonkun henkilön lääkityksen tarpeeseen tai jopa lääkärissä käynnin tarpeeseen. Aloite: Ehdotan, että Kangasalan kunnanvaltuusto alkaa antaa esimerkkiä hajusteettomuudesta ja ryhtyy välttämään hajusteita kokouksissaan ja tilaisuuksissaan. Hajusteettomuudella kunnioitamme kanssa ihmisiä joilla on ko. vaiva. Suomessa on paljon hajusteettomia yhteisöjä esim. lähellä meitä Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Esitän aloitteessani myös, että Kangasalan kunta alkaa hajusteettomaksi työnantajaksi ja työpaikaksi. Kunnan intrassa on jo olemassa suositukset hajusteettomuudesta, mutta toivoisin suosituksen muuttuvan edellytykseksi. Vihreiden valtuustoryhmä Eija Eskola